Thought Pieces

I love words that touch my heart, jump with merriment, ring with truth

Author: astridsavitri (page 2 of 3)

I’m Going Red

Once in his life, every man is entitled to fall madly in love with gorgeous redhead. (Lucille Ball, actress)

Few months back, life has made me hectic and felt about as bright and luminous as a broken light bulb. Other people, faced with times of crisis, enlist the help of a life coach, seek solace in religion or go backpacking across Bali or somewhere else. My coping mechanism is to visit the hairdresser.

Continue reading

Mirror Mirror On The Wall

En route to Jakarta some weeks ago, the woman seated next to me on the plane struck up a conversation and our chat turned to the seven deadly sins. She asked me what mine was. Hers was vanity, she was quick to share. “Without a doubt” she declared “I will do anything to preserve my looks”

I looked over her. Blessed with fine features and willowy yet voluptuous figure, she was breathtakingly pretty – the sort of woman men want, and other women just love to hate. From our conversation, she was also fiercely intelligent, and I was to discover later that she’s a genuinely nice person to boot.

Continue reading

Fervor

Fervor really shakes and affects us but lack clear definitions, like cluster of nebula in the distant sky. Soekarno was fervor. He could produce elegant concepts but no formulas. He was a person who full of ideas yet he left us no programs to do. It’s not surprising thirty eight years after his death, there are hundreds of people who look up to him in admiration. In the same time, only small amount of people know and grasp political, social and economic ideas he left behind. Soekarno was not Marx or Lenin. He wasn’t the one to forge new ideology. Soekarnoism? It can impress us just as the nebula in the distant sky, the further away it is the more it impresses.

For there are times when people live a passion of glory, a passion of wealth.
Soekarno came from the time when a passion of glory was seen to be more important than the ambition for wealth. The fervor Soekarno had in his heart seemed to come from the Wayang stories about a group of people named Ksatrya who were prepared to die to fulfill some vows, just like King Arthur’s knights. These Ksatrya were basically from a privileged class. They were accustomed to a life guaranteed financially through the blessing of taxes and hard work of merchants and farmers. They can impress and move anyone they want. Moreover who doesn’t admire a legendary figure who seems no need of money? Even now we impresses by someone like James Bond. It would be a shock if in one of the scenes Bond run out of money, wouldn’t it?

In Soekarno time, Indonesia still had the ideals of Ksatrya who owns no credit card, Jaguar and Hugo Boss aftershave. Indonesia still felt as an aim, a reason to fight, a cause. Now, since time changes we feel that we have lost something. But, what to do? This current time is no longer in its infancy. Instead of glory, people now are busy looking for wealth. Indonesia became a place with ambitions and anxiety. We no longer have the fervor from the past.

The fate of fervor, something that is beautiful, is unforgettable but no longer able to move us.

Great Leaders

Leaders; they don’t always emerge through upheavals of history like we had in 1965 and 1998. A great number of the world’s leaders in late 21st century didn’t emerge through a situation of crisis. They rose to their positions of where chosen in atmosphere of normality, even blandness – without revolution, coup or drama.

There’s an ancient Chinese saying that goes “Great men are a great disaster for public”. The cynicism in that expression probably comes from a long and bitter experience. People can recall how their leaders raised themselves through battle and beating people into submission, or demonstrated their power by trampling on others. Someone previously hailed as a savior later dash all hopes people had in him, even became a traitor.

Perhaps we don’t have to feel regret. The birth of a great figure in terms of history is the greatest spark of chance. It’s unpredictable and follows no clear natural law. In times that don’t provide opportunities for heroism, a leader doesn’t have to be a great man. However, it’s the ‘greatness’ that guarantee stability, for in this way a leader can enter without the accompanying fanfare and can depart without leaving anxiety in his wake. That is the reason why a democracy requires an established system that won’t be easily threatened (therefore, this system should relies on attitude oh humility towards historical reality) to avoid dependence on a single individual. When someone chosen, then it’s because he has fulfilled certain requirements that have been established and agreed in advance, not because the requirements were made to fit with his situation. It doesn’t matter if he was replaced by someone else as long as the person fulfilled the established criteria. Without that, in the end all hangs on uncertainly.

Thus, in the future a leader will appear only through a routine selection process. We need something routine without blood sheet. In other words, we need only a leader, for we will not always be able to produce a hero.But of course, In fact great men are not born each year.

Break Up

During your lifetime, you’ll make, on average, nearly 400 friends. At any one time, you’ll have a circle of about 30 friends, with six of those considered close – that’s what I found in a survey by MSN Messenger.

Right! My friend, Karin, is a pain. She borrows my CDs and never return them – or, if I’m lucky, return them three years later. When we get a taxi or lunch, I always pay because she’s forgotten to visit the cashpoint –- that’s on the days when she hasn’t left her bag at home and begged me to travel back across town with her to collect it.

She harangues passing strangers, she often falls down stairs and walks into glass doors, leaving me to make peace or call the ambulance. When I introduce her to a male friend, she’ll stand too close when talking to them, start fierce and pointless arguments and then later complain that I should be more help in finding her a boyfriend.

You may ask, why do I bother? Believe me. It’s a question I’ve asked myself a lot. If a boyfriend behaved like that, he’d have been dumped many years ago. If she’s a member of my family, I’d have had it out with her by now.

Continue reading

(S)ekskul

Siapa penerima piala citra terbanyak tahun ini?

Jelas pak Jero Wacik, menteri pariwisata & kebudayaan kita! Bayangkan, dia menerima 30 piala citra sekaligus –padahal beliaw gak pernah main film J

Guyonan itu terlontar dari seorang teman waktu kisruh tentang FFI lagi hangat-hangatnya. Saya gak begitu paham konfliknya tapi keren juga protes orang-orang film itu terhadap badan yg menurut mereka perlu direformasi. Saya sendiri adalah penikmat film-film bagus, dari genre apa saja – drama, horor, thriller, komedi, action, dokumenter, biru (ups!)

Musik latar dalam salah satu scene di Ekskul dituduh memakai musik yg sama dari Gladiator. Saya jadi ingat bhw musik latar dalam satu adegan di Tentang Dia juga persis banget dgn yg ada di Vanilla Sky. Saya kira Ekskul juga mengadaptasi film dokumenter dari Amerika yg (kalo gak salah) judulnya Bowling for Columbia yg diangkat dari kisah nyata tentang anak SMA di Colorado yg membunuh teman-teman sekelasnya dgn senjata api.

Saya jadi ingat film-film jadul – kira-kira buatan thn 1975. Judulnya Surat Undangan (Christine Hakim) dan Rahasia Gadis (Yenny Rachman). Skenario keduanya ditulis oleh orang-orang yg berbeda dan ajaibnya cerita kedua film tersebut bisa persis.

 Usut punya usut, ternyata keduanya mengadaptasi film dari Taiwan. Sebuah film Jacky Chan (saya lupa judulnya) terlalu mirip dengan Mr. Bean & the Baby. Jatuh Cinta Lagi (Krisdayanti dan Garry Ishak) mengingatkan kita pada Law of Attraction. Film Pocong (Revalina S Temat) jelas-jelas adaptasi dari The Eye. Film Heart juga rupanya adaptasi dari sebuah film Korea. Andai Ia Tahu mengambil ide dari Serendipity.

 Bahkan sutradara sebriliyan George Lucas pun mengadaptasi karakter di Star Wars – misalnya putri Lea, R2D2 & 3PO — dari The Seven Samurai-nya Akira Kuroshawa (yg juga diadaptasi dlm bentuk komik oleh Ganesh TH dgn judul Tujuh Pendekar yg salah satunya adalah si Buta dari Gua Hantu).

Mengadaptasi mungkin adalah salah satu cara supaya ide selalu berkembang – sebab tidak ada ide yg benar-benar original, bukan? Yg penting ide tersebut dikembangkan, diperhalus dan diberi sentuhan berbeda  – Nah itu baru film asyik! Tapi mungkin saya bilang begitu karena saya gak pernah buat film.

Cuma  kalau saya dengar ribut-ribut soal menjiplak film orang lain, saya jadi pengen ketawa sebab saya jadi berpikir bhw membuat film porno adalah yg paling aman – sebab meskipun adegan seks di satu film dgn film lainnya jelas sama persis, mereka tidak akan pernah dituduh plagiat, bukan?:)

Gendam Kesumat

Sebulan yg lalu saya kena gendam (hipnotis). Saya sendiri masih gak percaya itu terjadi sama saya. Teman-teman dan keluarga selalu menjuluki saya si skeptis nomer satu krn saya susah percaya apapun dan siapapun – tapi tidak kali itu. Sebab hanya dengan sekali tepuk, si pelaku berhasil membuat saya dgn sukarela menyerahkan sejumlah uang dan barang berharga (termasuk cincin pernikahan) tanpa saya ingat apa-apa. 

Menyebalkan ya! Sekarang ini, meskipun masih ada keinginan utk mencincang dan membunuh pelakunya ala film G30S, saya sudah bisa berdamai dgn diri sendiri. Menganut  prinsip budaya Jawa, masih untung saya selamat, masih untung saya gak diperkosa, masih untung blablabla…ya mungkin selama ini memang saya kurang amal. 

Tapi dihipnotis memang sialan! Sama sialannya dgn ditipu — spt kerjaan DepKes & BPOM belakangan ini. Setahu saya salah satu tugas mrk adalah menguji makanan dan obat sebelum mengijinkan produk tsb dipasarkan. Trus kok bisa setiap kali ada saja produk makanan atau obat yg tiba-tiba dinyatakan mengandung babi atau formalin. Padahal produk-produk itu sudah beredar sejak kapan tau. 

Permen bergambar kelinci yg bungkus plastik bgn dalamnya bisa dimakan itu kayaknya sudah ada sejak saya masih balita – mgkn malah sebelumnya– setahu saya ada stiker DepKes di kemasannya — trus tiba-tiba ditarik dari pasaran sebab mengandung formalinnya. Nah lo?
Jadi ingat soal yg sama dgn vetsin Aji no Moto yg mendadak diumumkan mengandung babi – padahal tuh vetsin sudah dikonsumsi banyak org sejak jamannya mak Wok (saya inget banget iklannya Aji no Moto-nya mak Wok itu), dan kemasan plastiknya pun berlabel halal. 

Saya jadi ngerasa dikerjain sama pemerintah, sebab saya jadi gak bisa makan bakso langganan saya utk beberapa waktu karena  tau banget penjualnya pakai Aji no Moto – pdhal baksonya ma’ nyus tenan. Kesel gak sih! 

Sekarang, setiap kali saya jadi was-was. Kira-kira produk apa lagi nih yg akan mendadak diharamkan?
Tapi tentu saja selalu ada org-orang yg  suka menjilat ludahnya sendiri (yuck!). Sama dengan mereka yg suka menipu, nggendam, ngerjain org banyak. Mungkin kalau dunia hanya berisi orang-orang baik dan lurus kayak saya (ckckck!), hidup jadi gak seru. 

Bukannya saya senang ditipu atau digendam, tapi dgn adanya kejadian itu saya bisa puas misuh-misuh isi seluruh kebun binatang. Saya gak tau apa yg dilakukan Krisdayanti sewaktu suntikan botox dinyatakan mengandung babi – mungkin dia misuh2 juga kayak saya, hehe..

A Lot of Love

Rasanya saya sudah baca hampir segala hal yang pernah ditulis mengenai cinta sejati. Saya ingat dlm salah satu karyanya, Shakespeare pernah mengatakan bhw perjalanan hidup seseorang akan berubah saat ia menemukan cinta – mungkin krn sudah mengalaminya, saya menganggap pemikiran itu sangat hebat. Saya memang selalu terpesona pada kekuatan cinta yang mampu mengubah dan menentukan hidup kita.

Namun, Shakespeare juga yang mengatakan bhw cinta itu buta. Dulu dgn naifnya, saya selalu mengira seseorang mau dijadikan istri kedua semata krn cinta – mungkin ada benarnya tapi saya kemudian lebih percaya bhw cinta seharusnya tidak menyakiti perempuan lain yang suaminya dijatuhi cinta. Cinta juga tidak akan membuat anak menjadi bingung dgn konsep keluarga yang mempunyai banyak ibu. Saya lebih percaya bhw cinta akan membimbing kita untuk melepaskan pria yang telah beristri dan beranak.

 If love somebody, let them free – begitu salah satu lirik lagunya Bon Jovi.

 Karenanya, saya lebih percaya bhw menjadi istri kedua (atau kesekian) adalah cara cepat jadi kaya. Tentu saja krn lelaki harus berduit dulu utk bisa menghidupi lebih dari satu keluarga. Masalah ekonomi menjadi alasan utama kenapa seorang perempuan mau memutuskan hal yang kontroversial ini, misalnya demi perbaikan ekonomi orang tua, membantu adik-adiknya yang masih bersekolah, dll. Lalu bagaimana dgn artis-artis papan atas yang terang-terangan mau jadi istri kedua? Finansial tentunya bukan masalah sebab mereka berkecukupan. Jadi, apa dong yang membuat mereka mengawini suami orang?

 Entahlah – cara cepat untuk naik kasta, mungkin.

Sejak nonton Guna-Guna Istri Muda, saya memang selalu prejudis sama siapa saja yang bersedia menjadi istri kedua. Dlm pikiran saya, pelet dan susuk pasti menjadi andalannya. Dan saya juga sebal sama lelaki yang berpikiran utk mengkoleksi istri – tapi saya sdh terlalu sering menulis tentang itu.

Saya tahu saya tidak akan pernah menjadi istri kedua atau pertama atau ketiga atau keempat, dst krn saya hanya akan jadi istri satu-satunya. Namun kalaupun takdir menentukan begitu, maka lagu saya akan menjadi begini:

 Jadikan aku yang kedua

Buat yang pertama sengsara…

Older posts Newer posts

© 2017 Thought Pieces

Theme by Anders NorenUp ↑

Follow

Get the latest posts delivered to your mailbox: